„Czyste Powietrze” to program pomocowy przeznaczony dla polskich obywateli, którzy posiadają zakupiony na własność, bądź współwłasność dom jednorodzinnego. Głównym zamierzeniem koncepcji jest ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie wytwarzania pyłów i szkodliwych zanieczyszczeń.
Kto może skorzystać z programu czyste powietrze?
Mogą z niego skorzystać ci, którzy chcieliby wymienić piece i kotły wykonane jeszcze w starej technologii. W myśl programu „Czyste powietrze” zamontowanie nowych urządzeń, bądź wykonanie termomodernizacji nauczy całe rodziny skutecznego wykorzystywania energii. Nie jest to jedyna korzyść. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania można znacząco zaoszczędzić. Budżet programu obejmuje kwotę 103 miliardy złotych.
W celu otrzymania dotacji na zakup należy się zgłosić do jednego z szesnastu ośrodków Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program „Czyste Powietrze” jest realizowany w Polsce od 2018 roku. Zakończy się w 2029 roku. Podpisanie umów z beneficjentami nastąpi do końca 2027.
Dofinansowanie z programu „Czyste powietrze” zostanie udzielone osobie fizycznej na:
- wykonanie drzwi i okien,
- niewielką instalację fotowoltaiczną,
- dokumentacje projektową oraz na audyt energetyczny,
- podłączenie ciepłej wody,
- system centralnego ogrzewania,
- ocieplenie przegród budowlanych,
- wentylację mechaniczną dzięki, której będzie można odzyskać ciepło.
- Roczny dochód osoby wnioskującej o dotację nie powinien przekraczać 100 tysięcy złotych. Pieniądze otrzymuje się na konto bankowe po ukończeniu wszystkich prac.
Czyste powietrze Wrocław
15 lipca 2022 weszła w życie rozszerzona wersja programu „Czyste powietrze”. Dzięki zmianom beneficjenci mogą skorzystać z dofinansowania jeszcze zanim rozpoczną prace. To świetne rozwiązanie dla tych osób, których nie stać na to, aby od razu zapłacić całą kwotę za wymianę urządzeń.
Wedle planów przygotowanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozpatrywanie wniosku w ramach programu „Czyste powietrze plus” będzie trwało około 14 dni roboczych. Od czasu podpisania umowy urzędnicy zobowiązani są przelać na konto bankowe 50 procent całej kwoty niezbędnej do wykonania remontu, z którego będzie zadowolony nie tylko właściciel domu, ale także i środowisko.